Thursday, February 24, 2011

JODOH:JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA

JODOH:JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA

(~~kisah sahabiah...)

Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIToleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulaiMENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapatMELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKANkepada dirimu. MENYAYANGIMU...MENGASIHIMU...Mengapa kamu berlengah, cubaMEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....

~renungan bersama~

Monday, February 21, 2011

KuRsUs kAhWiN ooo kUrsUs KaHwIn...!!

18 & 19 MARCH 2011
adew kursus kahwin at Dewan Kuliah Utama (DKU) PSMZA...


wow...
bestnyew program yg dianjurkan oleh JPA...
seronok sesgt...!!
yeah..!!!


ari semalam aku tpon ar mak aku lepas 
ustaz. jamali inform kt kelas sal program nih...!!
aku tnya ar die nk g kursus kahwin leyh tk.,..
die dgn bangga nya pon ckp...
lau nk g g la....
umi izinkn...!!
harga berapa..??
kat manew...?
aku pon informla pew yg sepatutnya die tnya...
hihii


die pon trus ckp...t umi msukkn duit k...
(wah...sportingnya mak aku nih...)
tayunk die(umi) cecgt...!!


p/s : mmm thanks umi coz bg org ikut kursus kahwin nih...
bkn apew..sbb murah...kt luo dh mahal...huhuu


mmmuuuaaaahhhhh.......!!!!
lovew u...!!

Saturday, February 19, 2011

SUBHANALLAH...!! JOM BACA..!!

“Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanyaakan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapunsemua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.
Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akanmengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daginglembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan denganteliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik dihati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.
Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

“TANDA 40 HARI”

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.
Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

“TANDA 7 HARI”

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

“TANDA 3 HARI”

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.
Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

“TANDA 1 HARI”

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

“TANDA AKHIR”

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.
Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Sumber : http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?threadid=180640
Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

AL-FATIHAH utk ARWAH MUHD AZHARI BIN ISMAIL

12.30 a.m
Malam td aku tgah baring2 otw nk tido 
tetibe jew bakal akak ipar PUTERA KECIK call aku...
aku xsave no die but,mujurlah aku col balik n tnyew sapa...
die tnya aku pasal si die...
(..napew si dia off phone..?..)
aku ckpla aku xthu..huhu
(padahal aku gaduh gn die..)


tetibe jew akk tuh pesan kt aku..
(adik cakap gn si dia abg die xcdent..
aku tnyew jgk...teruk ke?abg yg mnew?
n akk tuh pon ckp..ptah kaki kot...mmm okla)


aku pon try jgk col si dia..akhirnya dpt col..
aku pon ckpla apew yg dipesan td..!!
(rupe2nya die dh thu..bengang gk aku)


1.15 a.m
die mintk izin ak yg die nk balik muo..
die nk g melawat abg die coz abg die yg 1 lg suh balik...
tgk...
si dia balik nek kete gn kuarga angkt die
(mama,ayah n alng)...


2.00 a.m
die pon tibe kt HPSF...
aku tnya kt die cmnew gn keadaan abg die..
(wlupon pasal gduh td xsetle ag...huhuu)
die kata truk ar...
mmm harapan utk hidup tipis sgt2...
kaki patah, adew pendarahan kt otak,
struktur kepala pon cm lari sket..sdeyh jgk ar aku dgr...
si dia plk dh nangis teresak2..sbb xthn tgk keadaan abg die cm tuh...


2.45 a.m
tetibe jew si die msj (...da xde..)
aku pon mcm xpercaya jewp..
dlm sekelip mata die blh pewrg...
huhuuu...


AL-FATIHAH utk arwah..
p/s: semoga arwah dicucuri rahmat dan dtmptkn dikalangan org2 yg beriman...amin..

Thursday, February 17, 2011

LoIkE - LiK3...~ngeee~

...biLa Aku bOSaN...
<> ...kEgiLaAN sEpaNjaNg zAmAN...
...di mAsA kELapANgAN...
...mEmbUat tARiaN sAdiS...
...kuAk LENtaNg di hUjUNg miNggU...

Wednesday, February 16, 2011

JOM SELAMATKAN BUMI JOM...!!

kesian penyu ni...
Bumi yang tiada rimba
Seumpama hamba
Dia dicemar manusia
Yang jahil ketawa


Bumi yang tiada udara
Bagai tiada nyawa
Pasti hilang suatu hari
Tanpa disedari


Bumi tanpa lautan
Akan kehausan
Pasti lambat laun hilang
Duniaku yang malang


Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila dijiwa kita masih lagi muda dan mentah
Ku lihat hijau


Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat


Korupsi, oppressi, obsessi diri
Polussi, depressi di bumi kini


Oo... anok-anok
Tok leh meghaso mandi laok
Bersaing main ghama-ghama


Ale lo ni tuo omornyo berjoto
Koto usoho jauh ke daghi malo petako


Ozon lo ni koho nipih nak nak aghi
Keno make asak hok biso, weh
Pase maknusio
Seghemo bendo-bendo di dunio
Tok leh tahe
Sapa bilo-bilo

mercun bola bukan bola

mercun bola bukan bola

ibu ooo Ibu

CABLE ooo CABLE

Cross Over Cable

Friday, February 11, 2011

UMI OH UMIKU SYUNK... (^_^)

acik teha umi ayah arab nani




ni plak gmbr kuarga baru sebelah mak aku...
huhuhuhu
yg kai tudung purple n bju purple tuhla mak aku...
aku syg die sgt3...
nama die FAUZIAH BT TUKIRIN..
die ni berumur 45 thun...
mak aku dh tua dh...
die lahir pd thun 1966..
die nih kjew sbg ckgu...
dielah sorg2nya mak aku...
yg 4 org dak kecik nihh
adik beradik seibu gn aku...
diorg nih selalu gaduh gn aku...
selalu kne buli gn aku...
kihkihkih...
but dorgla penawar hati aku bilew aku tghmrh...hahahhaaa

nih kuarga baru die....
skunk aku tgl gn dorg...
aku nih kdg2 mnjew gn mak aku...hihihi
aku sayang deorg sgt2...
huhuhuhu

My Father's family...

aunt ayah aiman


ni adalah kuage bru ayah aku...
yg tgah2 tuh bapak aku..
nama die AHMAD RAZIP BIN SAPARI...
skunk nih die tgl kt KULAI,JOHOR
bapak aku ni keje sbg drive ambulans kt hospital besar kulai...

yg kiri die plk mak tiri aku...
die ni ok jew...
sporting pon sporting..
die keje sbg nurse...
tmpt keje die sama gn tmpt keje bapak aku....

yg kanan tuh plk adik kndung aku sblh bapak aku...
umo die 15 thun...
nama die AIMAN...
thun nih die nk amek exam PMR...
anyway good luckla tuk die...
hopew die leyh cemerlang exam sama mcm UPSR dulu...

walaupon aku nih xduduk sebumbung gn ayah aku..
die selalu contact aku...
kdg2 call...kdg2 SMS...
wlupon sekadr brtnyakn khabar..
org kata xkire BADAI apa pon yg berlaku PERTALIAN DARAH tetap xkn PUTUS...
aku nih tetap ank die...
huhuhuhuhu...
(cedeyh la plk....tp itulah hakikatnya..)


Thursday, February 10, 2011

kEnAngAn d3mI k3nAngAn (*_^)

Kau Dipaksa Aku Terpaksa 


Hati siapakah mampu menahan rasa terkilan

Setelah percintaan dihujani halangan
Sia-sialah aku berkorban selama ini
Andai dirimu tak mampu aku miliki

Pernah jua ku terluka dihiris belati tajam
Walaupun rasa pedih masih mampu ku menahan
Tapi kini aku luka erti luka perasaan
Walaupun tak berdarah bisa buat aku gundah

Kutahu cintamu amat kuat untuk diri ini
Namun tak memberi erti
Jurang pemisah di antara kita
Makin hampir ketara

( 1 )
Hina sangatkah aku pada pandangan keluargamu
Hingga sewenang tohmahan dilemparkan
Engkau hanya bisu melihat aku
Yang bermatian seorang menepis hinaan

Oh kasih andai ini kesudahan
Ikhtiarku tiada lagi
Walau kita saling sayang
Terpaksa kuundur diri
Agar tiada pihak terluka kerna kita

( ulang dari 1 )

Kau dipaksa lupakan aku
Dengan rela kau menurut
Ku terpaksa lepaskan mu
Walau sayangku bertaut

sahabat @ kawan @ friend @ saeng @ konco @ awok-awok

untuk mu sahabat

sayunk kamoo...
 
xkira saiz atau pangkat atau darjat...
sahabat @ kawan
tetap selama2nya

SEMALAM HARI INI DAN HARI ESOK UTK SELAMA2NYA


Pertemuan semalam
manisnya bagai madu yang diteguk
segalanya indah
membalut hati resah untuk tenang
lupa pada kisah silam
yang pilunya bukan kepalang


Pertemuan hari ini
terasa madunya kian susut
entah ...
tertahankan ia pada hukum alam
menghakis sirna yang mendatang
kekal pada azali kejadian


Pertemuan hari esok
makin sukar untuk aku meramalkan
mungkin kemanisan itu akan hilang terus
tapi aku pasti
madu itu pasti akan kembali terisi
andai pertemuan dulu
diabadikan sebagai penentu hari ini dan esok.


Kau datang lagi..
Kala aku sendiri
kau datang lagi
menghamparkan duri-duri
menikam batin ini
dengan ganasnya
tiada rasa simpati


Aku tahu
kau telah berjanji
akan mengheretku bersamamu
selagi aku bernyawa
dan terus berjuang
menuju jalan yang telah disuratkan


Kau tak pernah puas
dengki dengan kejayaanku
benci dengan perlakuanku
malah kau campakan aku
agar aku terjatuh seperti dirimu


Usahlah dikau berselindung
aku tahu siapa engkau
dan siapa aku


Insan.............
bila kita mencermin diri,
adalah sebaliknya
seminit dengan mendalam
engkau menatap
engkau tanya satu soalan
kepada insan dicermin
untuk siapakah engkau
sememangnya.................


sukar........
hidup seribu insan
namun pasti ada suratan
pasrah akan menyahut
biarpun pahit namun
tetap akan ditelan
kerana hidup sukar
dimengertikan
ibarat mimpi dalam khayalan.


Seandainya
diri ini bisa berkata-kata ke seluruh dunia
juga adanya suara yang kuat bergema
akan kulontarkan satu kata
biar ia berserakkan di mana-mana
biar ia tertusuk di sanubari
remaja, dewasa, lelaki, wanita...
bahawa dunia ini kian hampir akan hujungnya
dunia ini sudah terlalu tua
dunia ini hanya menunggu masa
untuk binasa
hapuskanlah persengketaan
koyakkan segala kekejaman
lunturkan segala maksiat
segala kejahatan
bersihkan diri dengan air suci
agar ia tidak hitam lagi
seandainya itu yang bisa kulakukan
alangkah damainya diri ini
lantaran hati tidak tertanggung lagi
kesedihan, keperitan
melihat segala titik hitam
yang semakin membesar... terlalu besar
takutnya... jika kita dilaknati
takutnya... jika kita tidak dirahmati
takutnya... jika kita enggan diberkati
aduhai semua
cukuplah membalut diri dengan dosa
kita di akhir zaman kini
pantaskan kaki mencari sinar abadi
untuk kebahagiaan yang menanti
di syurgawi...


AKU INSAN YANG LEMAH


Kalaulah aku.. 

seekor burung.. 
akan aku terbang tinggi... 
tapi tak mungkin... tak mungkin... 
kerana aku adalah aku... 
seorang insan yang lemah..




Kalaulah aku.. 
seekor ikan... 
akan aku berenang di lautan dalam... 
tapi tak mungkin... tak mungkin... 
kerana aku adalah aku... 
seorang insan yang lemah...




Kalaulah aku... 
sekuntum bunga... 
akan aku hiasi dunia seindah yang mungkin... 
tapi tak mungkin... tak mungkin... 
kerana aku adalah aku... 
seorang insan yang lemah...




Kalaulah aku air... 
akan aku sirami Kuala Lumpur ini... 
yang sedang diCATU air... 
tapi tak mungkin.... tak mungkin... 
kerana aku adalah aku... 
seorang insan yang lemah...



AKU SAYANG DIRI N JIWA AKU..
NYAWAKU HNYA UNTUK KU..
(^_^)

Nota Cinta utk Mu



Ingin sekali aku menulis nota cinta untuk-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kutuliskan untuk-Mu,
Bersama embun titisan air mata cinta pada-Mu.


Ingin sekali aku mengarang nota cinta buat-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kukarang buat-Mu,
Bersama bunga perasaan rindu yang menggebu-gebu.


Ingin sekali aku mengirim nota cinta pada-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak dikirim pada-Mu,
Bersama wangian kesetiaan yang yakin dan padu.


Jika ku tulis, ku karang lalu kirim padaMu,
Masihkah Kau sudi membacanya seperti dulu?
Suatu nota dari seorang aku,
Yang hina lagi jahil malah kaku,
Dalam menanggapi erti cinta sejati dariMu.


Jika ku tulis, ku karang lalu kirim pada-Mu,
Sudikah Kau membalasnya buat diriku?
Sebuah nota pada seorang aku,
Yang curang tak bererti lagi buntu,
Dalam menanggapi erti kehambaan pada-Mu.


Ingin sekali aku memberikan nota cinta untuk-Mu,
Tapi aku malah jadi tidak tahu,
Mahu bermula dari mana,
Mahu mengakhirkan bagaimana.

Allah...

Apakah masih pantas untuk mulutku yang hina ini,
Menyebut nama-Mu Yang Agung itu, 

                    

demam ooo demam (-_-")

assalamualaikum...

hari nih msuk hari ke 3 aku demam...!!
mmm seksa rasanyew..huhuhuhuh..
bila la sembuh nih nk baek....
dengan selesema yg melanda kt hidung nih...dengan batuk yg berlegar2 dalm mulut nih...
argghhhhh aku dh x TAHAN lagi...!!




bila la aku nk sembuh...???
(mm dptla aku mnum ice byk3 bila dh sembuh)

Tuesday, February 8, 2011

sedeyh ++ bengang ++ menyesal = ???

8 feb 2011 - 10.00pm

mlm xdi aku gerak dr muar kew dungun...
hati aku sng sekali...
(mmmm terpksa sbnrny,tp dh tggungjwab)
mmmm sepanjangperjalan aku xsehat...
(virus batuk ++ selsema ++ headache)

9 feb 2011 - 4.15 a.m

tiba jewp dipagar poli aku pon tnya kt pakgad tuh:
"...pintu pagar asrama buka tk??..."
"..pok xthu...mmm mari ar pok tman awok naik sapa atas.."
aku pon sng hati...alamklumlah aku xnaik sorg2 kt ats tuh...(cuak seyh)
lpas tuh pok tuh pon suruh aku berhnti seketika sbb die nk cek dulu...
5 min kemudian ak pon tnya la kt die...
"...nape pok...???"
''...pintuh xbuka..guane awok nook naik nim...
...sian awok....mmm gini ar awok g tguu dinu sapa pintu buka mula(pondok jaga).."
mula2 aku cuak juga...tp nk wt cmnew?xkn aku nk kuo blik...
hmmm....
(nasib baik pakcik tuh baik...)

7.00 a.m

awan dh mula cerah...matahari di pagi hari pon dh mula terbit..
pakcik tuh pon hantar aku ke cafe...
dia tumpangkan aku naik kereta die,,,,
mmm bengang giler seyh aku...
mmmm pasnih aku tobat xnk balik mlm3....
mcm new sekali pon aku msti carik tiket awl3...
huhuhuhuhu



enset oo enset... (-_-')

hari ini dalam sejarah....
buat pertama kalinya encet ksygan aku hilang...
fuh....sedeyh gler seyh....!!!!!
apewla nasib aku...
aku syg sgt2 encet tuh...
dhla payah nk beli...
pastuh sng lng plk nk ilang kn...!!!
arrggghhhh tension sioottt...!!!


(mood : bengang ++ menyeSAL....)

Monday, February 7, 2011

my new blogss...

SELAMAT DATANG KE BLOG BARU AKU...hehe
alhamdulillah...akhirnya aku berjaya gak wt blog dgn sendirinya...
hihihii....congrates to myself...!!

miss nurul hazirah